بزن بریم
منوی دسته بندی

هدف‌گذاری هوشمند یا اسمارت

هدف گذاری هوشمند یکی از شیوه‌های کاربردی و موثر برای تعیین اهداف و رسیدن به آن‌ها است. اهمیت هدف گذاری برای کسب موفقیت در هر زمینه‌ای از هیچ کس پوشیده نیست. این قضیه در حوزه‌های کاری مانند سئو نمود و اهمیت دو چندانی پیدا می‌کند. چنانچه هدف‌گذاری‌ها در حوزه سئو به درستی صورت نگیرد به مقاصد نامناسب دست پیدا می‌کنید. مقاصدی که شما را به نتیجه نهایی و مطلوب نمی‌رساند. البته هدف‌گذاری انواع مختلفی دارد که در این مقاله از وب کوک به نوع هوشمند آن خواهیم پرداخت. برای آشنایی بیشتر با این مدل از هدف‌گذاری تا انتهای این مطلب با ما همراه بمانید.

مدل هدف‌گذاری هوشمند چیست؟

گاهی از اوقات هدف‌گذاری‌ها به درستی صورت نمی‌گیرد. ممکن است اهداف تهاجمی و یا مبهم در نظر گرفته شده باشند. به همین خاطر دستیابی به آن‌ها سخت‌تر شده و افراد از تحقق آن‌ها دلسرد می‌شوند. همچنین اگر اهداف به درستی و اصولی طراحی و تدوین نشوند مضطرب کننده نیز خواهند بود. برای دور ماندن از این مشکلات یک نوع کارآمد از هدف‌گذاری تدوین و طراحی شده است که هدف‌گذاری اسمارت SMART نام دارد. این شیوه از هدف‌گذاری دارای ویژگی‌هایی مخصوص به خود است. یکی از این شاخصه‌ها در قابل کنترل بودن اهداف تعیین شده می‌باشد. به عنوان مثال برای افزایش درآمد تمرکز اصلی روی فاکتورهایی مانند ساعات کاری است که در کنترل فرد می‌باشد. اما روی عواملی نظیر بودجه محل کار، یا ارزیابی مدیران هدف‌گذاری صورت نمی‌گیرد. بنابراین هدف‌گذاری نمودن حول عوامل در کنترل، لازمه‌ی استفاده از این مدل هدف‌گذاری در کار می‌باشد.

شاخصه‌های اصلی هدف‌گذاری هوشمند یا اسمارت چیست؟

این نوع از هدف‌گذاری‌ها دارای یک استراتژی کاملا روشن و مشخص برای دستیابی به هر هدف است. این اهداف منحصر به فرد و واقع بینانه و در قالب یک چارچوب زمانی تدوین می‌شوند.

از ویژگی‌های مهم این مدل از هدف‌گذاری می‌توان به:

۱- مشخص بودن اهداف:

اهدافی که در این شیوه هدف‌گذاری تعیین می‌کنید باید کاملا واضح و روشن باشد. گزینه‌هایی مانند (می‌خواهم درآمد بیشتری داشته باشم) گزینه‌های مناسبی نیستند. پس بهتر است تا عددی را به عنوان میزان درآمد مورد نظر خود انتخاب نمایید. تعیین کردن هدف خاص و روشن از دو جنبه منفعت به همراه دارد. یکی اینکه نتایج بهتر متصور و مجسم خواهند شد. دیگری اینکه زمان دستیابی به هدف به طور واضح مشخص شده و ایجاد حس رضایت خواهید کرد.

۲- قابل اندازه‌گیری بودن:

هدف‌گذاری اسمارت SMART تاکید زیادی بر روی پیگیری پیشرفت دارد. چرا که اگر هدف قابلیت اندازه‌گیری نداشته باشد امکان عینیت بخشیدن به آن نیز وجود نخواهد داشت.

۳- قابل دستیابی بودن هدف:

از دیگر ویژگی‌های هدف‌گذاری هوشمند قابل حصول بودن با توجه به امکانات و شرایط است. یعنی اگر کلیه امکانات و تلاش در بازه‌ی زمانی منطقی به کار گرفته شود هدف در دسترس باشد. اما اگر امکانات و شرایط با هدف تعیین شده مطابقت نداشته باشد هیچ نتیجه از تلاش حاصل نمی‌شود. این تلاش بی نتیجه نیز ثمره‌ای جز دلسردی برای افراد به همراه ندارد. پس با تعیین اهداف دور از دسترس خود را با شکست‌های حتمی مواجه نکنید.

۴- واقع بینانه و منطقی بودن هدف:

منظور از اهداف واقع بینانه اهدافی هستند که فرد هم مایل و هم قادر به دستیابی به آن‌ها باشد. در واقع شما باید بدانید که مایل به انجام چه کاری هستید و چرا می‌خواهید آن کار را انجام دهید. همچنین برای دستیابی به اهداف تعیین شده چه توانایی‌ها و مهارت‌هایی دارید.

۵- داشتن چارچوب‌های زمانی:

شاخصه بعدی که برای هدف‌گذاری اسمارت SMART می‌توان برشمرد داشتن یک چارچوب مشخص زمانی است. این بازه‌ی زمانی باید کاملا منطقی و مطابق با توانایی‌ها و شرایط تعیین شود. چنانچه در بازه‌ی زمانی تعیین شده دستیابی به هدف میسر نشد باید ارزیابی‌های خود را مجددا بررسی نمایید. سوالاتی نظیر:

  • آیا هدف یا اهداف تعیین شده قابل دستیابی بوده است؟
  • آیا بازه‌ی زمانی تعیین شده درست انتخاب شده است؟
  • آیا تمام امکانات موجود برای دستیابی به هدف مورد استفاده قرار گرفت؟

کمک زیادی به بازبینی شما از اهداف هوشمند خواهد کرد. در این مدل از هدف‌گذاری تنظیم مجدد هدف در صورت عدم تحقق اهداف قبلی بدون اشکال است.

مزایا و معایب هدف‌گذاری هوشمند یا اسمارت چیست؟

طبیعتا هر مدل عملکردی و مدیریتی دارای جنبه‌های مثبت و منفی است. این موضوع در خصوص هدف‌گذاری‌های SMART نیز صدق می‌کند. در ادامه به برخی از مزیت‌ها و معایب آن خواهیم پرداخت تا دید کامل‌تری نسبت به این رویکرد عمل‌گرایانه پیدا کنیم.

الف) مزیت‌های هدف گذاری هوشمند کدام است:

  • وجود یک خط پایان واضح و روشن: این نوع از هدف‌گذاری دارای بازه‌ی زمانی محدودی است. بنابراین زمان دستیابی به موفقیت قابل تشخیص می‌باشد.
  • ایجاد نمودن انگیزه و امید بیشتر: ارزیابی کردن میزان پیشرفت که از شاخصه‌های اصلی در هدف‌گذاری اسمارت SMART است ایجاد انگیزه زیادی می‌کند. افراد در این حالت پویایی و تلاش بیشتری از خود نشان خواهند داد.
  • امکان برنامه‌ریزی کردن بهتر: در این نوع هدف‌گذاری هوشمند نگاه واقع‌بینانه‌ای به اهداف وجود دارد. بنابراین سنجش‌های صورت گرفته دقت بیشتری دارند. در این حالت امکان دستیابی به اهداف نیز بیشتر خواهد شد.
  • عدم وجود ماهیت‌های مبهم و گنگ: هر چه اهداف گنگ‌تر و مبهم‌تر باشند دستیابی به آن‌ها دشوارتر خواهد بود. چرا که نقشه‌ی راه برای دستیابی به اهداف مبهم دقیق و روشن نیست. اما در شیوه‌ی هدف‌گذاری هوشمند شما دقیقا می‌دانید که بر روی چه چیزی باید تمرکز داشته باشید. به این ترتیب حتی امکان ایجاد تغییراتی برای رسیدن به هدف به راحتی وجود دارد.

ب) معایب هدف‌گذاری هوشمند کدام است؟

  • وابستگی به موفقیت: در این مدل از هدف‌گذاری به صورت دوره‌ای به اهداف تعیین شده دست پیدا می‌کنید. همین امر شما را به موفقیت وابسته و معتاد خواهد کرد. هر چه تمرکز شما بر روی اهداف روشن و واضح‌تری باشد موفقیت بیشتری کسب خواهید کرد.
  • رنج و درد معنوی: دستیابی به اهداف به صورت دوره‌ای در هدف‌گذاری اسمارت SMART نوعی گرسنگی معنوی ایجاد می‌کند. شما برای دستیابی به موفقیت‌های بعدی ساعات کاری و فشار روانی خود را افزایش خواهید داد. به این ترتیب ارزش واقعی زندگی را از دست می‌دهید.
  • تغییر در سبک زندگی: چنانچه برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته برای دستیابی به اهداف فشرده باشد روی سبک زندگی شما نیز تاثیر می‌گذارد. اولین عارضه‌ی این تغییر سبک زندگی نیز وارد شدن آسیب به سلامت فرد است. بنابراین پیشنهاد می‌شود بین پروژه‌های مختلف زمان استراحت کافی نیز در نظر گرفته شود.

بعد از آشنایی با شاخصه‌ها و نقاط قوت و ضعف هدف‌گذاری هوشمند با روش‌های آن نیز آشنا خواهیم شد.

شیوه‌ی کار در هدف‌گذاری هوشمند SMART کدام است؟

در این بخش تصمیم داریم به این سوال که (چگونه می‌توان از این شیوه‌ی هدف‌گذاری استفاده کرد؟) پاسخ دهیم. برخی از روش‌های کار در این نوع هدف‌گذاری عبارتند از:

۱- شروع کردن از اهداف کوچک:

قبل از اینکه اهداف اصلی و بزرگ خود را تعیین کنید از هدف‌های کوچکتر آغاز نمایید. تقسیم‌بندی کردن اهداف به واحدهای کوچک‌تر دستیابی به آن‌ها را نیز آسان‌تر خواهد کرد. انرژی شما در کار به این روش متمرکز شده و دیگر اضطراب و تشویش ایجاد نمی‌شود. با تقسیم کردن اهداف به بخش‌های کوچک‌تری می‌توانید در بازه‌های زمانی مختلف عملکرد خود را مورد ارزیابی قرار دهید. بنابراین هر زمان که لازم باشد می‌توانید تغییرات و اقداماتی جدید به برنامه خود در هدف‌گذاری اسمارت SMART  اضافه کنید.

۲- نوشتن اهداف مورد نظر:

طبق تحقیقات دانشگاه دومینیکن آمریکا، نوشتن اهداف ۴۲ درصد شانس دستیابی به آن‌ها را افزایش می‌دهد. برای اینکه اهداف هوشمند شما وضوح بهتری پیدا کنند لازم است تا آن‌ها را بنویسید. از اهداف خود یک چک لیست تهیه کنید. در فواصل زمانی مشخص نیز این چک لیست را مورد بررسی قرار دهید تا میزان نزدیکی به هدف مشخص شود.

۳- کنترل روند و مسیر دستیابی به اهداف:

بررسی‌های منظم در مسیر رسیدن به اهداف نوشته شده باعث می‌شود، داده‌های مفید زیادی به دست آورید. اینکه آیا هنوز در مسیر درستی برای رسیدن به اهدف هستید یا خیر؟ یا اینکه احیانا کجا از مسیر تعیین شده منحرف شده و از هدف خود دور شده‌اید؟!

۴- هرگز به دلیل ترس عقب‌نشینی نکنید:

هر گاه قادر به تلاش برای رسید به اهدافتان نبودید به کشف دلیل این بی‌انگیزگی در خود بپردازید. در این شرایط اگر تنها دلیل واقعی بی انگیزگی در شما ترس باشد به راحتی قابل شناسایی و حذف خواهد بود. فراموش نکنید که غلبه بر ترس از مهم‌ترین فاکتورهای دستیابی به موفقیت در کار و زندگی است.

۵-  جشن و شادی بعد از کسب هر برد:

برای هر پیروزی ولو کوچک که در شیوه‌ی هدف‌گذاری اسمارت SMART کسب می‌کنید جشن بگیرید. اگر این اهداف گروهی هستند با حضور اعضای تیم جشن بگیرید. این کار به دیگر اعضای تیم شما نیز انگیزه خواهد داد. بعد از اتمام جشن بلافاصله به مسیر اصلی خود و تلاش دوباره روی اهداف تعیین شده باز گردید.

استفاده از هدف‌گذاری SMART در سئو:

منظور از هدف‌گذاری اسمارت در سئو انتخاب نمودن kpiها و اصول هوشمند در کار است. بنابراین اینکه شما بخواهید در صفحه اول نتایج گوگل قرار داشته باشید هرگز هدفی اسمارت نخواهد بود. این نوع هدف گذاری گنگ و مبهم است. پس هدف‌های خود را در چندین گام مختلف تعریف و تدوین نمایید. به عنوان مثال دقیقا مشخص کنید برای چه کلمات کلیدی و در چه مدت زمان کسب چه رتبه‌ای را در نظر دارید. به این ترتیب شما یک هدف‌گذاری هوشمند برای خود در کار سئو ایجاد کرده‌اید. اما توجه داشته باشید که تمام شاخصه‌های تعیین شده باید منطبق با واقعیت موجود باشد. رویا پردازی‌های بزرگ در زمان هدف‌گذاری اسمارت ایده‌ی خوبی نیست. به رقابت موجود در سئوی سایت هدف و نیز امکانات و زمان خود توجه و تمرکز نمایید. سپس با در نظر گرفتن همه امکانات و موانع هدف‌گذاری‌های واقع بینانه و دست‌یافتنی در سئو تعیین نمایید.

کلام پایانی:

استفاده از هدف‌گذاری اسمارت smart موجب می‌شود تا از دلسرد شدن‌ها و اضطراب‌ها در کار رهایی یابیم. چرا که بسیاری از شکست‌های ما در کار ناشی از کم کاری کردن نیست. بلکه اهداف به شکل درستی تعیین و چینش نشده‌اند. فراموش نکنید که هدف‌گذاری هوشمند باید خاص و منحصر به فرد و واقع‌بینانه تعریف شود. همچنین این امکان که در یک بازه‌ی زمانی مشخص به آن رسید نیز وجود داشته باشد. امیدواریم این مطلب از وب کوک برای شما آموزنده و مفید واقع شده باشد. نظرات و پرسش‌های خود را با ما به اشتراک گذاشته و منتظر پاسخ کارشناسان وب کوکی ما باشید. برای دریافت خدمات دنیای دیجیتال مارکتینگ از جمله طراحی سایت و سئو فرم درخواست مشاوره‌ی سایت را پر فرمایید.

منبع : وببوک

تصویر: کوچینگو

zananeshaghel وب‌سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *