بزن بریم
منوی دسته بندی

 ۱۰ استراتژی کاربردی برای توسعه کسب و کارها

نکته قابل توجه این است که برای رسیدن به اهداف فوق سازمان ها باید دید بلند مدت داشته و اهداف خود را در قالب های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت برای رسیدن به نتیجه بهتر پایه گذاری کنند. فرآیندی زمان بر بوده و نیاز است تا افراد مختلفی در سازمان طی جلسات مختلفی و در قالب تیم توسعه کسب و کار نسبت به این موضوع فعالیت مستمری داشته باشند. در ادامه به شرح برخی از مهمترین گام های توسعه کسب و کارها پرداخته ایم.

زمانی که کسب و کاری راه اندازی می شود نیاز دارد تا برای پیش برد اهداف خود و رشد سازمان در آینده برنامه ریزی دقیقی داشته باشد. وجود رقبای زیاد در کسب و کارهای مختلف موجب شده است تا نیاز به توسعه کسب و کارها به صورت مداوم و پیوسته در سازمان ها احساس شود. به طور کلی سازمان های مختلف به دنبال استراتژی کاربردی برای توسعه کسب و کار خود در راستای گسترش بازار خود و افزایش مشتری ها برای رسیدن به فروش بیشتر هستند که نتیجه آن افزایش سود شرکت خواهد بود.

این روزها رشد کسب و کار و همچنین بهره گیری از دانش شرکت های توسعه دهنده کسب و کار اهمیت دوچندانی یافته اند؛ تا جایی که صاحبان مشاغل و کسب و کارها فردی را تحت عنوان کارشناس توسعه کسب و کار استخدام می کنند. مراحل ایجاد و توسعه کسب و کار با تشکیل تیم تخصصی و تعیین مدیر تیم آغاز می شود و در ادامه با تدوین استراتژی توسعه به هر یک از افراد حاضر در تیم وظایفی تعریف می شود.

نکته قابل توجه این است که برای رسیدن به اهداف فوق، سازمان ها باید دید بلند مدت داشته و اهداف خود را در قالب های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت برای رسیدن به نتیجه بهتر پایه گذاری کنند. استراتژی رشد و گسترش کسب و کار فرآیندی زمان بر بوده و نیاز است تا افراد مختلفی در سازمان طی جلسات مختلفی و در قالب تیم توسعه کسب و کار نسبت به این موضوع فعالیت مستمری داشته باشند. در ادامه علاوه بر شرح اصول رشد و گسترش کسب و کار به معرفی ۱۰ استراتژی کاربردی برای توسعه کسب و کارها پرداخته ایم.

توسعه کسب و کار چیست؟

کسب و کارها بدون تعیین هدف و ماموریت های آینده امکان رشد و توسعه ندارند و همیشه به دنبال یافتن راه هایی برای حضور و پیشرفت در بازار رقابتی هستند. به طور مثال صاحب کسب و کاری با تاسیس شعبه دوم به فکر توسه کسب و کار خود است یا اینکه با طراحی وب سایت و حضور فعال در فضای آنلاین تصمیم به تدوین استراتژی های توسعه کسب و کار می گیرد. با این تصمیم ضمن جذب مشتریان بیشتر، شانس بالایی برای افزایش فروش و کسب درآمد داشته و در نهایت سودآفرینی بیشتری نیز دارد.

مراحل ایجاد و توسعه کسب و کار پروسه زمان بر و وقت گیری است که برای نتیجه بخش بودن آن نیاز به برنامه ریزی دقیق دارد. در واقع توسعه کسب و کار به معنی هر اقدامی است که در جهت جذب مخاطب یا مشتری بیشتر، بهبود سازمان و افزایش فروش می شود. توسعه کسب و کار با شناسایی، ایجاد فرصت های جدید برای رشد کسب و کار را شامل می شود که با شناسایی بازار رقابتی و تولید محصولات طبق تقاضای مشتریان و ایجاد تعامل به روز با مشتریان اتفاق می افتد.

اصول توسعه کسب و کار

از آنجایی که مراحل ایجاد و توسعه کسب و کار یک فرآیند دائمی و زمان بر است باید اصول توسعه کسب و کار به بهترین نحو رعایت شود تا به صورت کاملا هدفمند موجب گسترش و رشد آن شود. با رعایت اصول توسعه کسب و کار ضمن ایجاد فرصت های جدید موفقیت های بیشتری نیز بدست می آید. در ادامه به برخی اصول توسعه کسب و کار که منجر به گسترش کسب و کار و رشد روز افزون آن می شود اشاره می کنیم.

۱- تمرکز بر مشتری: تمرکز اصلی هر کسب و کار باید به نیازها و خواسته‌های مشتریان باشد و محصولات و خدمات جدید خود را طبق تقاضای بازار هدف تولید کند.

۲- ارتقاء کیفیت محصولات و خدمات: کسب و کارهای کوچک و بزرگ نیاز دارند با تولید محصولات و خدمات با کیفیت بالا و قابل اعتماد رضایت مشتریان را کسب کنند.

۳- گسترش فرایندهای داخلی: برای بهبود عملکرد، بهره‌وری بیشتر و هزینه کمتر در هر کسب و کار نیاز به ارتقاء و گسترش فرآیندهای داخلی سازمان است.

۴- رقابت پذیری: از جمله روش های موثر بر توسعه کسب و کارهای کوچک و تکنیک های توسعه کسب و کار شناسایی و تحلیل رقبا در بازار و تدوین استراتژی توسعه مناسب برای رقابت با آنها است.

۵- توسعه منابع انسانی: یکی از گام های اساسی در بهبود عملکرد کسب و کار و تقویت منابع انسانی سازمان؛ آموزش مهارت های توسعه کسب و کار در حیطه کاری کارکنان است که بتوانند به بهترین نحو از منابع و فرصت‌های کسب و کار استفاده کنند.

۶- بکارگیری فناوری‌های جدید: کسب و کارها با استفاده از فناوری‌های جدید بسیاری از فرآیندهای درون سازمانی را بروز رسانی کرده و در نتیجه بازاریابی و فروش بهتری خواهند داشت.

۷- تدوین اهداف و استراتژی‌های شفاف: هر سازمانی در ابتدا با تعیین اهداف و چشم اندازهای آینده اقدام به تدوین استراتژی ‌های توسعه کسب و کار به صورت شفاف و دقیق می کند تا بهبود عملکرد و گسترش کسب و کار به صورت مداوم ادامه یابد.

۸- مدیریت مالی و مالیاتی: باید مدیریت مالی و مالیاتی کسب و کار به بهترین شکل انجام شود تا هزینه‌ها کاهش یابد و سود به بهترین نحو حفظ شود.

۹- مشارکت و همکاری با دیگران: کسب و کارهای از طریق برقراری ارتباط با دیگران می توانند همکاری و مشارکت های گسترده ای را داشته باشند که نقش موثری در توسعه کسب و کار دارد.

۱۰- بروزرسانی محصولات و خدمات: یکی از استراتژی های توسعه کسب و کار ارتقاء کیفیت محصولات است که می توانید با استفاده فناوری های روز دنیا محصولات تولید را بروزرسانی کرده؛ و ضمن ارائه محصولات جدید بازخوردهای مثبت از مشتریان دریافت کنید که منجر به افزایش فروش می شود.

گام های اساسی برای توسعه و رشد کسب و کارها

به طور کلی روش های مختلفی برای توسعه کسب و کارها وجود دارد که در بسیاری از سازمان ها برای اجرایی کردن این گام ها برنامه ریزی های دقیق می شود تا بتوانند در بلند مدت بهترین نتیجه را نسبت به رقبای خود کسب کنند. اگرچه هر شغلی با توجه به ماهیت خدمات خود باید روش های متفاوتی را برگزیند اما برخی از این روش ها می توانند در تمام شرکت ها به عنوان راهکارهای موثر در رشد سازمان استفاده شوند. گام های اساسی توسعه کسب و کار به اختصار در ادامه بیان شده اند:

گام اول: به کارگیری افراد خلاق و مشتاق به یادگیری

به جرأت می توان گفت یکی از مهمترین و در عین حال سخت ترین مراحل در توسعه کسب و کارها، انتخاب نیروی انسانی کارآمد و مسئولیت پذیر است. در نظر بسیاری از سازمان ها نیروی انسانی مناسب کسی است که علاوه بر تحصیلات مرتبط با حیطه شغلی تجربه کاری مفیدی نیز در زمینه فوق داشته باشد. اگرچه موارد گفته شده دو فاکتور بسیار مهم در استخدام پرسنل سازمانی است اما امروزه فاکتورهای مهم دیگری از جمله خلاقیت و شوق به یادگیری و ارتقاء سطح دانش عوامل بسیار مهمی در انتخاب نیروی کار سازمان ها است. این افراد با دارا بوئن مهارت های نرم در کنار سایر مهارت هایشان می توانند در رشد و توسعه سازمان خود بسیار موثر باشند و نظرات و پیشنهادات کاربردی خود را در اختیار مدیران سازمانی قرار دهند.

گام دوم: ایجاد منابع درآمد ثابت

سازمان ها به طور پیوسته تلاش دارند با افزایش فعالیت های مختلف درآمد و یا سود خالص خود را افزایش دهند. این در حالی است که ممکن است به دلیل شرایط پیش بینی نشده کسب و کارها به طور مقطعی نتوانند به سود یا افزایش درآمد مورد نظر از طریق جذب مشتریان جدید یا سایر روش های درآمدی برسند. برای حل این مشکل یکی از مهمترین استراتژی ها حفظ مشتریان قدیمی از طریق ایجاد حس وفاداری در آنها و ارائه خدمات مختلفی است که سازمان از طریق آنها قادر است درآمد ثابتی را برای خود پیش بینی کند.

گام سوم: کاهش ریسک های موجود

هر کسب و کاری بسته به نوع فعالیت خود همواره در معرض خطرهای پیش بینی نشده قرار دارد. خطرهایی مانند سرقت اطلاعات، سرقت تجهیزات، آتش سوزی و بسیاری موارد دیگر که لازم است سازمان ها قبل از به وقوع پیوستن آنها تمهیدات مورد نظر را پیش بینی کنند. یکی از بهترین راهکارها برای حفظ اطلاعات سازمانی و جلوگیری تهدیدات داخلی و خارجی احتمالی استفاده از تجهیزات مناسب و پیشرفته ضد سرقت است که از طریق شرکت های مختلف به سازمان ها ارائه می شود. همچنین استفاده از خدمات بیمه ای مختلف اعم از بیمه های مسئولیت، سرقت و آتش سوزی می تواند تا میزان قابل توجه ای ریسک های سازمانی را کاهش دهد.

گام چهارم: ارتقاء جایگاه برند و آگاهی از برند

حتی اگر در کار خود بهترین نیز باشید اگر مردم با شما و خدمات شما آشنا نباشند در نهایت جایگاهی در بین رقبا نخواهید داشت. همه ی کسب و کارها نیاز دارند تا با اجرای فرآیندهای مختلف بازاریابی نسبت به معرفی و شناساندن برند خود در بازار تلاش کرده و از این طریق به رشد کسب و کار و توسعه آن سرعت ببخشند. یکی از موثرترین روش ها در ارتقائ جایگاه برند و برندسازی تولید محتوای سودمند و همچنین تبلیغات در رسانه های متعدد به طور مداوم است تا از این طریق نام برند شما در ذهن مشتریان به خوبی نقش ببندد. در واقع می توان گفت جلب اعتماد مشتریان و رشد کسب و کار شما بدون برندسازی امکان پذیر نیست.

گام پنجم: افزایش انعطاف پذیری و قدرت تصمیم گیری در شرایط بحرانی

هیچ سازمانی را نمی توان یافت که به طور قاطع بتواند حوادث و خطرات احتمالی را پیش بینی کرده و یک مسیر ثابت و دائم را برای رشد کسب و کار خود برگزیند. بلکه مدیران سازمانی باید بتوانند در شرایط مختلف تصمیم گیری های خود را تغییر داده و مناسب ترین استراتژی را بسته به شرایط موجود یافته. بنابراین می توان گفت انعطاف پذیری و توانایی تصمیم گیری در موقعیت های سخت و چالشی یکی از ویژگی های مهم مدیران سازمانی برای پیش برد اهداف سازمانی است.

گام ششم: بهبود مشتری مداری و ارائه خدمات به مشتریان

یکی از روش های موثر در رشد کسب و کارها، توسعه خدمات به مشتریان است. به این معنی که سازمان حداکثر تلاش خود را در جلب رضایت مشتریان و ارائه خدمات یا محصولات برتر انجام دهد. برای مثال امکاناتی فراهم کند تا مشتریان پس از استفاده از خدمات یا محصولات سازمان شما نظر خود را به روش های مختلف به گوش سازمان برساند تا از این طریق سازمان شما به راحتی از ضعف ها و مشکلات در ارائه خدمات مطلع شود. همچنین جلب رضایت مشتریان یکی از روش های کم هزینه در بازاریابی است (بازاریابی دهان به دهان) چرا که مشتریان را ترغیب می کند تا تجربه استفاده از خدمات و محصولات شما را به اطلاعا دوستان و آشنایان خود برسانند.

گام هفتم: نمایش تجربه موفق مشتریان از همکاری با سازمان شما

زمانی که افراد قصد دارند از محصولات یا خدمات سازمان شما استفاده کنند ابتدا به بررسی و تحقیق و مقایسه محصولات مشابه می پردازند تا پس از به دست آوردن اطلاعات مورد نظر اقدام به خرید کالا یا خدمت فوق کنند. یکی از راه های موثر برای جلب نظر خریداران، نمایش تجربه رضایت مشتریان در استفاده از خدمات یا محولات سازمان شماست. این تجربه رضایت می تواند از طریق محتواهای مختلف در قالب عکس، فیلم، صوت و سایر روش های تبلیغاتی به سایر افراد رسانده شود.

گام هشتم: توجه به مسئولیت های اجتماعی

هر فرد در جامعه دارای یکسری مسئولیت اجتماعی است که در صورت رعایت کردن آن جامعه ای مطلوب در انتظار تمام مردم خواهد بود. بسیاری از کسب و کارها نیز با انجام فعالیت های خیرخواهانه تلاش دارند تا علاوه بر انجام مسئولیت های اجتماعی خود، برند و خدمات خود را در جامعه به اطلاع مردم برسانند. فعالیت های اجتماعی می تواند در غالب کمک به خیریه ها، حمایت از بیماران خاص، توجه به مشکلات محیط زیستی و بسیاری موارد دیگر باشد. با انجام فعالیت فوق و نمایش آن به مشتریان خود آن ها را ترغیب می کنید تا با خرید خدمات و محصولات شما نقش کوچکی در اجرای مسئولیت های اجتماعی داشته باشند.

گام نهم: شناخت رقبا و تحقیق درباره عملکرد رقبا

تحلیل رقبا و شناخت فعالیت های آنها از جمله مهمترین اقداماتی است که هر کسب و کاری به طور پیوسته و مداوم باید به تحقیق درباره آن بپردازد. تحقیق درباره ی رقبا به شما کمک می کند تا علاوه بر شناخت بازار محصول یا خدمت خود، با روش های تبلیغاتی و بازاریابی رقبا نیز آشنا شد و استراتژی های دقیق تری را در بازاریابی و انتخاب روش های تبلیغاتی به کار بگیرید. درواقع می توان گفت شناخت رقبا یکی از مهمترین مراحل در رشد و توسعه هر کسب و کاری است و باید به طور ویژه به آن پرداخته شود.

گام دهم: گسترش خدمات پس از فروش به مشتریان

تمام کسب و کارها تلاش دارند تا با ارائه بهترین محصول یا خدمت به مشتریان نسبت به جلب اعتماد آنها و تبدیل آنها به مشتریان وفادار اقدامات مختلفی را انجام دهند. یک از اقدامات مهم در حفظ مشتریان، ایجاد خدمات پس از فروش به مشتریان است. این خدمات شامل گارانتی محصولات، پاسخگویی به موقع به مشتریان جهت رفع مشکلات آنها در زمان استفاده از کالا یا خدمتی خاص، تعویض کالا در صورت خرابی و عدم کارکرد صحیح، ارائه تخفیف به مشتریان خاص و بسیاری موارد دیگر که هر کسب و کار بسته به فعالیت خود می تواند به مشتریان ارائه دهد.

مهمترین استراتژی های توسعه کسب و کار

اغلب برنامه ریزی شرکت ها برای رشد و توسعه نتایج کوتاه مدتی را به همراه دارد؛ در حالیکه مراحل ایجاد و توسعه کسب و کار نیاز به تدوین استراتژی های توسعه کسب و کار دارد تا با استفاده از آنها تصمیمات استراتژیک گرفته و ضمن اجرای آنها روند گسترش کسب و کار نیز بهبود یابد. استراتژی های توسعه کسب و کار، مجموعه ای از رویکردها، فرآیندها و روش هایی هستند که برای بهبود عملکرد و افزایش توانایی های کسب و کار به کار می روند. در ادامه، به برخی از این استراتژی ها اشاره می کنیم:

۱) تغییر مدل کسب و کار: در این روش، کسب و کار به صورت جدیدی طراحی و اجرا می شود. این مدل جدید، می تواند شامل تغییراتی در محصولات و خدمات، روش های تولید، بازاریابی و فروش و … باشد.

۲) شبکه سازی: شبکه سازی یکی از استراتژی توسعه بازار است که با صرفه جویی در زمان و هزینه به کسب و کار ها این امکان را می دهد که با استفاده از تکنیک های شبکه سازی و حضور در شبکه های دیجیتالی ضمن گسترش کسب و کار خود را نیز توسعه دهند.

۳) تبلیغات: یکی دیگر از استراتژی توسعه بازار حضور در کمپین های تبلیغاتی و شرکت در رویدادهای بزرگ است. برای توسعه کسب و کارهای کوچک حضور در این گونه رویدادها می‌تواند پل مستقیمی باشد که بدون صرف هزینه های زیاد و فقط از طریق شرکت در سمینار، وبینار و یا سخنرانی کسب و کار خود را معرفی کنند.

۴) بازاریابی تلفنی/ بازاریابی ایمیلی/ بازاریابی پیامکی: بسیاری از صاحبان مشاغل از مدت ها قبل با استفاده از بازاریابی ایمیلی، تلفنی یا ارسال پیامک به معرفی محصولات خود به مشتریان هدف می پردازند. اما این روش های اغلب هزینه های زیادی برای افراد به همراه دارد و برای اثربخشی بهتر نیاز به برنامه ریزی دقیق است. به طور مثال لیستی از مخاطبان هدف که همسو با خدمات یا محصولات شما باشند را تهیه کنید که برای این کار نیاز به کارشناس توسعه کسب و کار دارید.

۵) توسعه بازار هدف: در این استراتژی صاحبان کسب و کار تلاش می کنند با توسعه بازار هدف، انجام تبلیغات و بازاریابی تخصصی فروش خود را افزایش داده و سودآفرینی بیشتری داشته باشند.

۶) توسعه محصولات و خدمات: کسب و کارها با بهبود کیفیت محصولات و خدمات خود سعی در توسعه محصولات دارند که این مهم از طریق ایجاد ویژگی جدید در محصولات با حتی تولید محصولات جدید طبق تقاضای مشتریان بدست می آید.

۷) مشارکت تجاری: مدیران کسب و کارها از طریق همکاری و مشارکت با شرکای تجاری، شرکت های رقیب و همکار کارایی خود را بهبود داده با برقراری ارتباطات قوی با سایر شرکای تجاری دایره مشارکتی خود را افزایش می دهند.

۸) توسعه سازمانی: کسب و کارها با استفاده از استراتژی توسعه راهکارهای سازمانی از طریق ایجاد تغییرات در ساختار ، فرهنگ سازمانی و فرآیندهای داخلی سازمان عملکرد خود را بهبود می بخشند.

مهارت های توسعه کسب و کار؛ برای گسترش کسب و کار چه مهارت هایی باید داشته باشیم؟

برای موفقیت در کسب و کار و ایجاد تغییرات گسترده در فرایند توسعه کسب و کار نیاز به مهارت و دانش تخصصی در حوزه کاری خود دارید تا همیشه خود را با تغییرات بازار به روز کنید و در صورت مواجهه با چالش ها و مسائل مختلف بتوانید با استفاده از تجربه حل مسئله و مهارت های توسعه کسب و کار راه حل های مناسب برای آنها ارائه دهید. توسعه کسب و کار نیازمند مهارت های مختلفی است که در ادامه به برخی از مهم ترین آنها در توسعه کسب و کار پرداخته ایم:

۱) مهارت‌های رهبری: رهبر با راهنمایی و هدایت کارکنان به سمت ماموریت و اهداف سازمان نیاز به تصمیم گیری های دشوار و حیاتی دارد. مدیریت دقیق پروژه ها در راستای توسعه کسب و کار نیاز به مهارت های رهبری دارد که با استفاده از این مهارت های توسعه کسب و کار می تواند تیم را مدیریت و ب عملکرد هر یک از افراد نظارت کند.

۲) مهارت‌های استراتژیک: برای توسعه کسب و کار لازم است که استراتژی‌های مناسبی را برای رشد و توسعه کسب و کار تعیین کنید. این مهارت های استراتژیک شامل برنامه‌ریزی، تصمیم‌گیری، ارزیابی ریسک و مدیریت منابع می شود.

۳) مهارت‌های بازاریابی: کسب و کارها با استفاده از مهارت های بازاریابی از جمله تحلیل بازار، تحلیل رقبا، تحلیل مشتریان، تحلیل محصول و استراتژی بازاریابی می توانند محصولات و خدمات خود را بهترین شکل ممکن بازاریابی کنند. کارشناس توسعه کسب و کار نیز با شناخت اصول و مهارت های بازاریابی می تواند نقش موثری در رشد کسب و کار داشته باشد.

۴) مهارت‌های مالی و مدیریتی: برای توسعه کسب و کار لازم است که مالیات‌ها، حسابداری، مدیریت مالی و مدیریت منابع انسانی را به درستی مدیریت کنید. مهارت های توسعه کسب و کار شامل مهارت‌های مالی، اقتصادی، حسابداری و مدیریت منابع انسانی است.

۵) مهارت‌های ارتباطی: کسب و کارها برای توسعه و رشد بهتر نیاز به آموزش مهارت های ارتباطی هستند. داشتن مهارت های ارتباطی قوی در گفتار، نوشتار و ارتباطات الکترونیکی موجب موفقیت در فضای کسب و کارها به خصوص دنیای آنلاین می شود. کارشناسان توسعه کسب و کار با بیان شفاف محصولات و خدمات کسب و کار از طریق مهارت های ارتباطی نقش مهمی در جذب مشتریان وفادار دارند و با دریافت بازخورد از مشتریان می توانند برای کیفیت محصولات نیز تلاش کنند.

۶) مهارت‌های فنی: برای توسعه کسب و کار لازم است که مهارت‌های فنی مناسبی را داشته باشید. این شامل مهارت‌های فناوری اطلاعات، تولید محصولات، مدیریت فرآیندهای تولید و مهارت‌های تحلیل داده است.

۷) مهارت‌های مذاکره: شما به عنوان توسعه دهنده کسب و کار باید مهارت مذاکره داشته باشید. مهارت مذاکره پس از یافتن مشتریان می تواند به شما به عنوان واحد توسعه کسب و کار یا تیم توسعه کسب و کار در برقراری ارتباط با مشتریان، همکاران، رقبا و شرکای تجاری کمک کند.

روش های موثر بر توسعه کسب و کارهای کوچک

شناسایی و تعریف مشتریان هدف

پس از کمی فعالیت در بازار هدف شما به عنوان صاحبان مشاغل یا کسب و کارها متوجه تقاضای مشتریان، تغییرات بازار و میزان علاقه مندی افراد به کسب و کارتان خواهید شد. در این مرحله با شناسایی و تمرکز به مشتریان بازار هدف می توانید درک بهتری از تقاضای بازار داشته باشید. از طرفی با شناخت بازار تخصصی می توانید فرصت های سرمایه گذاری و توسعه بیشتری ایجاد کنید.

ایجاد ارزش برای محصولات و خدمات خود

برای جذب مشتری و قانع کردن آنها به خرید از محصولات شما نیاز به ایجاد ارزش و ارائه آن به مشتریان دارید. باید به این فکر کنید که ارزش کسب و کار شما چیست که موجب تمایز شما از سایر رقبا در بازار هدف شده است؟ ویژگی خاصی که موجب فروش و توسعه کسب و کار شما می شود کدام است؟ برای شناخت ارزش خدمات نیز باید سری به مشتریان دائمی خود بزنید! با دریافت بازخورد از مشتریان محصولاتتان تحلیل و برای ایجاد ارزش در آنها تلاش کنید.

تدوین استراتژی مناسب برای ارتباط با مشتریان

ارتباط مناسب و دقیق با مشتریان موجب جذب و ترغیب آنها به خرید محصولات یا خدمات شما می شود. با تقویت روابط با مشتریان و ایجاد تجربیات لذت بخش در استفاده از محصولاتتان می توانید آنها را از مشتریان بالقوه به وفادار تبدیل کنید. کسب و کار باید از ابتدای مسیر تا انتهای فروش محصول در انتقال تجربیات مثبت به مشتریان اثرگذار باشد. این مهم از طریق گوش دادن به مشتریان، حفظ تعامل با انتها و پاسخگویی و پشتیبانی مداوم صورت می گیرد.

کاهش هزینه های کسب وکار

توسعه راهکارهای سازمانی نیاز به سرمایه دارد؛ بخشی از این مسئله را می توان به کاهش هزینه ها حل کرد. به طور مثال از هزینه فعالیت هایی که در حال حاضر انجام می دهید بکاهید و کسب و کار خود را به شکل کارآمدتری اداره کنید. یکی از روش های کاهش هزینه ارتباطات طولانی مدت و موثر با فروشندگان است که با فعالیت بیشتر با شما هزینه های پرداختی نیز در شرایط بهتری انجام می شود که ضمن کاهش هزینه ها؛ فروش بیشتری نیز دارید.

تعیین اهداف و ماموریت ها برای کسب و کارهای نوپا و کوچک

یکی از گام های اساسی برای توسعه کسب و کارها در نظر گرفتن اهداف و برنامه ریزی برای آنهاست. با برنامه ریزی و زمانبندی دقیق اهداف می توانید عملکرد کسب و کار خود را در راستای دستیابی به اهداف از پیش تعیین شده نیز ارزیابی کنید. در نظر داشتن دو تا سه هدف برای تحلیل میزان پیشرفت کار کافی است. به طور مثال اهداف شما افزایش تعداد مشتریان، افزایش محصولات یا ارتباطات قوی با مشتریان است. با استفاده از ابزارهای تحلیلی می توانید هر یک از اینها را اندازه گیری و از میزان تاثیر تکنیک های توسعه کسب و کار مطلع شوید.

مراحل ایجاد و توسعه کسب و کار

فرایند توسعه کسب و کار شامل چندین مرحله می باشد. در ادامه، مراحل اصلی ایجاد و توسعه کسب و کار به اختصار بیان شده است:

ایده یابی: اولین مرحله در فرایند توسعه کسب و کار ، ایده یابی است. ایده باید به نیازهای بازار و مشتریان پاسخ دهد و در عین حال قابلیت توسعه و رشد داشته باشد.

بررسی بازار: بعد از یافتن ایده، باید به بررسی بازار پرداخت. در این مرحله، شما باید به دنبال شناسایی نیازهای بازار و رقبای خود باشید.

ساخت نمونه اولیه: ساخت نمونه اولیه از محصول یا خدمات که به منظور تست و ارزیابی توسط مشتریان انجام می شود.

تامین منابع مالی: منابع مالی شامل سرمایه گذاری شخصی، جذب سرمایه گذاران، استفاده از اعتبارات بانکی و گرفتن وام های تجاری است.

راه اندازی کسب و کار: پس از انجام مراحل قبلی، باید به راه اندازی کسب و کار خود بپردازید.

توسعه کسب و کار: پس از راه اندازی کسب و کار، باید به توسعه آن از طریق توسعه محصولات و خدمات، تبلیغات و بازاریابی، توسعه بازار و جذب مشتریان بپردازید.

مانیتورینگ و ارزیابی: در هر مرحله از ایجاد و توسعه کسب و کار، باید به مانیتورینگ و ارزیابی پیشرفت کسب و کار خود بپردازید.

روش های موثر بر توسعه کسب و کارهای کوچک

شرح وظایف واحد توسعه کسب و کار

واحد توسعه کسب و کار (Business Development Unit) یا BD برای توسعه و رشد کسب و کار و افزایش درآمد و سهم بازار، وظایف متعددی دارد. در زیر، به برخی از وظایف اصلی تیم توسعه کسب و کار اشاره می‌شود:

۱) تحلیل بازار و رقبا: تیم توسعه کسب و کار مسئول بررسی بازار و رقبا است. این واحد باید تحلیلی دقیق از بازار و رقبا ارائه دهد تا بتواند بهترین راهبردهای توسعه کسب و کار را تعیین کند.

۲) تعیین استراتژی‌های توسعه: بر اساس تحلیل بازار و رقبا، تیم توسعه کسب و کار باید استراتژی‌های توسعه کسب و کار را تعیین کند. این استراتژی‌ها شامل تعیین هدف‌های رشد، محصولات و خدمات جدید، بازارهای جدید، روش‌های بازاریابی و تبلیغات و سایر راهبردهای توسعه کسب و کار است.

۳) جستجوی فرصت‌های تجاری: تیم توسعه کسب و کار مسئول جستجوی فرصت‌های تجاری جدید است. این فرصت‌ها ممکن است شامل همکاری با شرکت‌های دیگر، افزایش فروش در بازارهای جدید، توسعه محصولات و خدمات جدید و سایر فرصت‌های مشابه باشد.

۴) توسعه روابط با مشتریان جدید و قدیمی: واحد توسعه کسب و کار مسئول توسعه روابط با مشتریان جدید و قدیمی است. این واحد باید روابط خود را با مشتریان قدیمی تقویت کند و در عین حال با جذب مشتریان جدید، به رشد کسب و کار کمک کند.

۵) ایجاد روابط با شرکت‌های دیگر: واحد توسعه کسب و کار مسئول ایجاد روابط با شرکت‌های دیگر است. این روابط می‌توانند شامل همکاری‌های تجاری، رابطه با سرمایه‌گذاران و شرکت‌های حامی و سایر روابط مشابه باشند.

۶) توسعه راهکارهای بازاریابی: تیم توسعه کسب و کار باید راهکارهای بازاریابی جدید را توسعه دهد تا بتواند کسب و کار را به بازارهای جدید منتقل کند و همچنین بازارهای قدیمی را تقویت کند.

۷) تعیین نیازمندی‌های مالی: واحد توسعه کسب و کارباید نیازمندی‌های مالی کسب و کار را تعیین کند و برنامه‌های مناسبی برای تامین منابع مالی ایجاد کند. این شامل تعیین سرمایه‌گذاری‌های لازم برای توسعه کسب و کار، تعیین منابع مالی برای تولید محصولات و خدمات جدید، پیش‌بینی درآمد و سایر موارد مشابه است.

۸) توسعه و اجرای برنامه‌های توسعه: واحد توسعه کسب و کار مسئول توسعه و اجرای برنامه‌های توسعه است. این شامل تعیین اقدامات مورد نیاز برای توسعه کسب و کار، تهیه برنامه‌های عملیاتی، اجرای این برنامه‌ها و پیگیری نتایج آنها است.

۹) ارتباط با تیم‌های دیگر: واحد توسعه کسب و کار باید با تیم‌های دیگر در کسب و کار ارتباط برقرار کند و با آنها همکاری کند. این شامل تیم‌های بازاریابی، تیم‌های فنی، تیم‌های مالی و سایر تیم‌های مرتبط با کسب و کار است.

۱۰) پیگیری روند توسعه: تیم توسعه کسب و کار باید پیگیری روند توسعه کسب و کار را انجام دهد و نتایج را به تیم‌های مدیریتی و مالی کسب و کار گزارش دهد. این به منظور اعمال تغییرات و بهبودهای لازم و همچنین تصمیم‌گیری درباره راهبردهای آینده کسب و کار است.

مدیریت توسعه کسب و کار تلاش می کند با آگاهی از منابع در دسترس (شامل منابع انسانی، فیزیکی و مالی) در راستای رشد بیشتر و درآمدزایی راه حل هایی را به تیم توسعه راهکارهای سازمانی ارائه کند. با توجه به نیازهای هر سازمانی وظایف مدیریت توسعه کسب و کار کمی تفاوت دارد اما به طور کلی مدیریت توسعه کسب و کار با تعیین اهداف آینده سازمان اقدام به سیستم سازی کسب و کار می کند؛ و با شناسایی فرصت های جدید از طریق ارتباط با بازار هدف و شرکای تجاری به تحلیل آنها می پردازد که حقوق مدیر توسعه کسب و کار نیز با توجه همه موارد در نظر گرفته می شود. مسئولیت وسیعی بر عهده مدیریت توسعه کسب و کار است که از جمله وظایف مدیریت توسعه کسب و کار می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تعیین استراتژی مناسب توسعه کسب و کار
  • مدیریت روابط با مشتریان و شرکای تجاری
  • تحقیق و توسعه در زمینه های مرتبط با محصولات و خدمات جدید
  • اجرای دقیق برنامه های عملیاتی در راستای توسعه کسب و کار
  • مدیریت درآمد و هزینه های توسعه کسب و کار
  • مدیریت تیم توسعه و نظارت بر مسئولیت ها
  • ارزیابی میزان پیشرفت عملکرد توسعه کسب و کار

کارشناسان واحد توسعه کسب و کار چه وظایفی در سازمان دارند؟

با شروع فعالیت کسب و کارها مدیران سازمانی اقدام به برنامه ریزی و بررسی استراتژی های مختلف برای رشد کسب و کار خود می کنند. هرچه سازمانی بزرگ تر باشد زمان و هزینه بیشتری باید صرف برنامه ریزی برای توسعه و رشد شغل مورد نظر شود. به همین دلیل در سازمان های بزرگ بخشی تحت عنوان واحد رشد و توسعه کسب و کار ایجاد می شود که در آن کارشناسان متعددی به بررسی فاکتورهای مختلف در راستای رشد سازمان و برآورد زمان و هزینه حدودی در اجرای استراتژی های مختلف می پردازندو به طور خلاصه می توان وظایفی که در ادامه به آنها اشاره می شود را برای کارشناسان واحد توسعه کسب و کار در سازمان ها برشمرد:

  • تحقیق و بررسی وضعیت بازار در خدمت یا محصول مورد نظر
  • انجام اقداماتی جهت پیش بینی وضعیت بازار در آینده
  • یافتن فرصت های جدید و ایجاد مزیت رقابتی در بازار

چه شرکت هایی خدمات توسعه کسب و کار را به سازمان ها ارائه می دهند؟

شرکت‌های مختلفی در زمینه ارائه خدمات توسعه کسب و کار وجود دارند. این شرکت‌ها می‌توانند به صورت مستقل عمل کنند یا بخشی از شرکت‌های بزرگتر باشند که خدمات توسعه کسب و کار را در فهرست خدمات خود قرار داده‌اند. برخی از شرکت‌های معروف در زمینه ارائه خدمات مشاوره توسعه کسب و کار در ایران عبارتند از:

شرکت توسعه کسب و کار ماهور: شرکت توسعه کسب و کار ماهور با استفاده از تخصص مشاوران توسعه کسب و کار و به کارگیری ابزارهای نوین همراه با ارائه راهکارهای حل چالش های کسب و کارها؛خدمات مشاوره ای تخصصی در حوزه های مدیریت کسب و کار، مدیریت استراتژیک، زنجیره تامین و توسعه سازمانی ارائه می دهد. فعالیت های این شرکت با در نظر گرفتن انواع کسب و کارهای نوپا، کوچک و بزرگ و قابلیت‌های هر سازمان انجام می شود.

شرکت توسعه کسب و کار راه ایده آل (IWayCG): شرکت توسعه کسب و کار راه ایده آل نیز به عنوان مرکز داده پردازی و با تدوین استراتژی های توسعه کسب و کار به مدیران سازمان ها برای ایجاد تحولات اساسی و تاثیرگذار خدمات مشاوره توسعه کسب و کار را ارائه می دهد.

شرکت توسعه کسب و کار ناربن: شرکت توسعه کسب و کار ناربن در سال ۱۳۹۹ با هدف ارائه راهکارهای مدیریتی، عملیاتی، شفاف و چابک به سازمان ها و در راستای خدمات توسعه کسب و کار تاسیس شده است.این شرکت با بکارگیری تجربیات متخصصان مهندسی صنایع به سازمان ها در راستای توسعه کسب و کار و حضور موفق در محیط رقابتی، همچنین رویارویی با چالش های پیچیده راه حل های کارآمد ارائه می دهد.

آموزش توسعه کسب و کار

برای آموزش توسعه کسب و کار، می‌توانید از راه‌های مختلفی استفاده کنید و با ترکیب این روش‌ها و یادگیری مداوم و به‌روزرسانی دانش خود، می‌توانید مهارت های توسعه کسب و کار خود را بهبود بخشید. در ادامه چند روش معمول برای آموزش توسعه کسب و کار بیان شده است:

  • مطالعه کتب و منابع آموزشی در زمینه راه‌اندازی کسب و کار، بازاریابی، مدیریت مالی و استراتژی‌های کسب و کار
  • شرکت در دوره‌های آموزشی و کارگاه‌های مرتبط با حوزه کسب و کار
  • بهره‌گیری از خدمات مشاوره توسط افرادی با تجربه در این زمینه
  • حضور در کارگاه‌ها و رویدادهای صنعتی(وبینار، کنفرانس و نمایشگاه ها و…)
  • تجربه عملی در محیط کسب و کار
  • استفاده منابع آنلاین از جمله پادکست‌ها، وبینارها، ویدئوهای

سوالات متداول پیرامون توسعه کسب و کار

توسعه کسب و کار چیست؟

توسعه کسب و کار به فرایند تدوین استراتژی‌ها و رویکردهای مختلف برای بهبود و گسترش کسب و کار گفته می‌شود.

استراتژی های توسعه کسب و کار کدامند؟

استراتژی های توسعه کسب و کار، مجموعه ای از رویکردها، فرایندها و روش ها مانند مشارکت تجاری، توسعه منابع انسانی، استفاده از روش های بازاریابی موثر و … است که برای بهبود عملکرد و افزایش توانایی‌های کسب و کار به کار می روند.

مدیریت توسعه کسب و کار چه وظایفی بر عهده دارد؟

مدیریت توسعه کسب و کار با تعیین اهداف آینده سازمان و شناسایی فرصت های جدید از طریق ارتباط با بازار هدف اقدام به سیستم سازی و توسعه کسب و کار می کند.

سخن پایانی پیرامون راهکارهای توسعه کسب و کار

در این مقاله تلاش کردیم تا شما را با اهمیت استراتژی در توسعه کسب و کار و روش هایی برای توسعه و رشد استراتژی در مشاغل مختلف آشنا کنیم. اگرچه برنامه ریزی برای توسعه کسب و کارها راهی زمان بر و طولانی به نظر می رسد اما پیش برد اهداف سازمانی در بلند مدت بدون داشتن استراتژی دقیق امکان پذیر نیست. در نتیجه بهره گیری از کارشناسان با تجربه و مدیران خبره در در طرح ریزی استراتژی توسعه کسب و کار یکی از قادامات مهم برای رشد و پیشرفت مشاغل مختلف خواهد بود.

استفاده از روش‌های بازاریابی موثر، ایجاد و توسعه شبکه روابط عمومی ، استفاده از فناوری‌های نوین، توسعه محصولات و خدمات جدید، مدیریت مالی بهینه، توسعه منابع انسانی، همکاری با شرکای تجاری و استفاده از مشاوره و راهنمایی از جمله روش‌های موثری هستند که کسب و کارهای کوچک و بزرگ می‌توانند با بهره گیری از آنها اقدام به توسعه کسب و کار خود کنند. همچنین برای توسعه موفق کسب و کار باید بازار هدف و رقبا را به دقت بررسی کرده و استراتژی‌های مناسب تدوین شود.

منبع : سایت شرکت مهندسی کسرا

zananeshaghel وب‌سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *